Scenariusz zajęcia dla grupy 4 latków. Podczas zajęcia dzieci uczą się rozpoznawać warzywa i owoce. Zaleca się przeprowadzenie zajęcia po wycieczce do sadu i ogrodu.
Scenariusz zajęcia "Co z sadu a co z ogrodu"
Grupa wiekowa – 4 latki
Prowadząca: Bożena Pawełkiewicz
Temat zajęcia: Co z sadu a co z ogrodu?
Cele:
- Ćwiczenia emisyjne – zabawa w echo – powtarzanie dźwięków złożonych z dwóch głosek techniką ślizgania się z głoski na głoskę.
- Odczytywanie z liter par samogłosek techniką ślizgania się wg wzoru podanego w zabawie w echo.
- Poprawne rozpoznawanie liter: O o, O o, E e, E,e (cztery warianty).
- Ćwiczenia w porównywaniu, identyfikacji i rozpoznawaniu liter.
- Ćwiczenia w wyodrębnianiu pierwszej głoski w wyrazie.
- Rozbudzenie motywacji do poznawania świata dźwięków i liter.
- Uświadomienie dzieciom potrzeby przygotowywania zapasów na zimę.
Środki dydaktyczne: sylwety: krasnala Hałabały, zajączka, kartoniki z zapisanymi literami, sylwety owoców i warzyw dla każdego dziecka z literami „o” lub „e”, sylwety słoików z literami „o” lub „e”, obrazki z połówkami owoców i warzyw, sylwety dwóch garnków, kontur warzywa dla każdego dziecka, farby, stemple z ziemniaka, magnetofon.
Przebieg zajęcia
- Przywitanie dzieci.
- Śpiew piosenki „Jabłko”.
- Zabawa w echo.
Dzieci uważnie słuchają i powtarzają usłyszane dźwięki: /eo/, /oe/
Rozpoznawanie dźwięków za pomocą liter
Dzieci otrzymują połówki warzyw lub owoców przedstawionych na ilustracjach. Zadaniem dzieci jest odszukanie dziecka z drugą połowę warzywa lub owocu.
- Teatrzyk „Co z sadu, a co z ogrodu” – inscenizacja.
Dlaczego robimy zapasy na zimę – rozmowa z dziećmi na podstawie inscenizacji.
„Czy wiesz, co to jest” – zabawa dydaktyczno – ruchowa
Dzieci swobodnie spacerują po sali. Nauczycielka mówi krótkie zdania np. Marchewka to warzywo, jabłko to owoc... Gdy wypowie zdanie nieprawidłowe, fałszywe np. Gruszka to warzywo. Dzieci zatrzymują się, przysiadają i głośno poprawiają mówiąc prawidłowo: Gruszka to owoc.
- Warzywa i owoce.
Chciałabym z tych warzyw i owoców przyrządzić zapasy na zimę. Powiem wam, co mi jest potrzebne. Kto odgadnie nazwę, którą wypowiem, oszuka obrazek i zachowa go na razie dla siebie. Nauczycielka podaje nazwy warzyw i owoców do syntezy sylabowej stosując utrudnienie (klaśnięcia).
Przyporządkowywanie warzyw i owoców do odpowiednich garnków.
Po „zagotowaniu” dzieci otrzymują słoiki i odkładają na półkę. Słoiki z literą o – na półkę oznaczoną literą O. Słoiki z literą e na półkę – E.
- Zabawa ruchowa: „Orzeszki” („Zabawy z grupą” nr 2 – KLANZA).
- Praca plastyczna. Dzieci otrzymują kartki z komturem warzywa, ich zadaniem jest wypełnienie środka poprzez stemplowanie (dzieci zanurzają kawałki ziemniaka w farbie plakatowej).
- Podziękowanie za pracę, wystawa prac.
Wykorzystane teksty:
„Jabłko” – muz. A. Bloch, sł. W. Krzemiński (Kalendarz muzyczny s.155)
Nad polami, nad lasami wędrowało słonko.
Przystanęło, zajaśniało nad naszą jabłonką.
Rzuca słonko na jabłonkę tysiąc swych promieni
I już tysiąc na jabłoni jabłek się rumieni.
O, upadło jabłko duże, pełne dłoni obie.
O, jak pachnie, nie wytrzymam, chyba zjem je sobie.
„Co z sadu, a co z ogrodu” – inscenizacja utworu wg I. Salach
Występują: Hałabała – H , Zając – Z .
H: Witaj zajączku! Co niesiesz w tym koszu?
Z: Witaj krasnalu! Niosę same smakołyki: marchew, kapustę, kalafior, a nawet ziemniaki.
H: A co tam jeszcze można znaleźć?
Z: Różne warzywa – pietruszkę, buraki, por, seler...
H: A jabłka?
Z: Oj krasnalu! Jabłuszka nie są warzywami i rosną w sadzie!
H: W sadzie? A co to takiego... sad?
Z: To takie miejsce, gdzie rosną grusze, jabłonie, wiśnie, śliwy, a na nich pyszne
Owoce, mniam, mniam.
H: A po co ci tyle owoców w tym koszu?
Z: Dzieci! Pomóżcie! Zobaczcie, czy to są owoce? Krasnalu, wracam z ogrodu i niosę warzywa. Nawet dzieci wiedzą, że w ogrodzie rosną warzywa.
H: Już wiem, a w sadzie owoce!
Z: Teraz dobrze.
H: No więc po co ci tyle warzyw?
Z: Jak to, a ty nie zbierasz do spiżarni owoców i warzyw?
H: Nie! A dlaczego mam zbierać?
Z: Dzieci jaką mamy porę roku? (jesień). A kto przyjdzie po pani Jesieni? (zima). No co? Jeszcze nie wiesz?
H: Zima... zima... Hm... Już wiem! Żeby ją poczęstować.
Z: Dzieci, ratunku! Powiedzcie krasnalowi, dlaczego gromadzimy zapasy na zimę? (dzieci – żeby było co jeść w zimie). No właśnie! Zimą każdemu trudniej znaleźć pożywienie, dlatego jesienią gromadzimy zapasy!
H: Ojej, a ja nie mam zapasów na zimę! Lubię jeść i owoce i warzywa – muszę pobiec do ogrodu i do sadu! Pa! Pa! Do zobaczenia!
Z: Pa! Pa! Ale się szybko uwinął! Na mnie pora. Dzieci, a u was zapasy już zgromadzone? Jeszcze nie? Pamiętajcie, że trzeba rodzicom pomóc, bo to ciężka praca. Pa, pa do zobaczenia.
Bożena Pawełkiewicz